فرانشیزچیست ؟

تعریف لغوی فرانشیز: فرانشیز نوعی از کسب و کار است که بر اساس آن به یک شرکت اختیارداده می شود که تولیدات و یا محصولات شرکت دیگر را را بفروشد و در قبال آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ ، مبلغ فرانشیز می گویند. تعریف عملی فرانشیز: فرانشیز یک شبکه ارتباطی بین کسب و کارهای مستقل کوچک می باشد که به هر یک از این کسب و کار های کوچک اجازه می دهد که تحت یک نام تجاری مشترک و یک هویت فعالیت کنند و همگی از یک متد موفق (که قبلا آزمایش شده) و بازاریابی مشترک استفاده کنند. در عمل فرانشیز دقیقا یک استراتژی کسب و کار است برای جذب و نگهداری مشتری، نه بیشتر نه کمتر! یک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر درباره محصولات و یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری می باشد، در حقیقت یک روش است برای تعریف محصولات و یا خدمات به طوری که نیاز های مشتری را ارضا کند. از این پس کسب و کارهای کوچکی که تحت شبکه ارتباطی فرانشیز با یکدیگر و مشترکا به فعالیت خواهند پرداخت را "کسب و کارهای تحت پوشش" می نامیم و شرکتی را که وظیفه آن برقراری این شبکه و ارائه متد های موفق از قبل آزمایش شده به کسب و کار های تحت پوشش می باشد، "هماهنگ کننده" می نامیم.

مزایای فرانشیز

۱-امنیت: برای کسب و کارهای تحت پوشش، فرانشیز نوعی کاهش ریسک و امنیت را به همراه دارد.شما آزادی ای را که به عنوان صاحب یک کسب و کار مستقل دارید، کنار می گذارید تا تبدیل به یک جزء از یک گروه شوید که به همراه یکدیگر یک کسب و کار را پیش می برید، و دیگر نیازی نیست که خودتان نگران روش های موثر برای کسب و کار خود باشید چرا که یک سیستم از قبل مطالعه شده و آزمایش شده از سوی هماهنگ کننده در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

۲-سیستم اثبات شده: مواردی که یک هماهنگ کننده برای انجام کسب و کار تعیین می کند: یک روش (سیستم عامل) برای انجام کسب و کار، یک نام تجاری که در نظر مشتری ارزش داشته باشد و یک پشتیبانی اولیه و پشتیبانی مستمر میباشد که در نتیجه دیگر نیازی نیست که شما چرخ را مجددا اختراع کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید . بلکه از نتایج تحقیقات از قبل انجام شده ی هماهنگ کننده استفاده خواهید کرد.

۳-نتایج قابل پیش بینی: یک سیستم فرانشیز الف)قدرت خرید گروهی برای از بین بردن هرینه های عملیاتی ب) پیشرفت سریع تر به علت برنامه ی بازاریابی از پیش آزمایش شده پ)نتایج قابل پیش بینی (وابسته به اینکه تا چه حد پای بند سیستم عامل بوده اید) را مژده می دهد.

۴-بازار یابی: وقتی کسب و کار شما از حالت مستقل خارج شد و به صورت جزئی از مجموعه بزرگتری در آمد هزینه های بازاریابی میان کسب و کارهای تحت پوشش تقسیم خواهد شد و همین تعدد شعبات خود نوعی بازاریابی بوده و در نتیجه کسب و کار شما در ذهن مشتری جای خود را باز خواهد کرد.

انواع فرانشیز

الف) در بسیاری موارد فرانشیز رقمی معین و ثابتی است که از خسارت کسر می‌شود.

ب) در بعضی موارد فرانشیز درصدی از مبلغ بیمه است و هر قدر مبلغ بیمه بیشتر باشد فرانشیز به همان نسبت بالاتر خواهد بود.

ج) در مواردی دیگر خسارت درصدی ثابت از خسارت است. به عبارت دیگر بیمه‌گذار براساس درصدی معین که معمولاً کوچک است با بیمه گر در خسارت سهیم می‌شود.

دلایل فرانشیز

فرانشیز یکی از مباحث مهم در مدیریت خطر است. اصولاً نیاز به پوشش بیمه‌ای توجیه‌کننده رجوع بیمه‌گذار به بیمه گر است. یعنی بیمه‌گذار نگران ایجاد خسارت‌هایی است که تحمل آن از عهده او خارج باشد.بیمه‌گذار از خسارت‌های کوچک واهمه ندارد. مثلاً اگر تصادف اتومبیل منجر به سائیدگی مختصر گلگیر و یا شکستن یک چراغ کوچک شود موجب نگرانی مالک آن نیست. او نگران حوادثی است که سبب وارد شدن خسارت چند میلیون ریالی برای خودش و همچنین طرف تصادف او شود و یا سبب بروز خسارت جانی گردد که بایستی هزینه معالجه و دیه آن را بپردازد.

گاهی برای یک شخص مثلاً راننده یا پزشک یا داروساز یا صاحب رستوران وضعیتی پیش می‌آید که زیان‌دیده با مراجعه به مراجع قضایی خسارتی از او مطالبه می‌کند که چند برابر همه دارایی‌های او است. جبران این گونه خسارت‌ها جز از طریق بیمه و به کمک بیمه گران امکان پذیر نیست ولی اگر خسارت در حد فرانشیز باشد همه قادر به تحمل آن هستند.

الف) به هر حال وجود فرانشیز در همه بیمه نامه‌ها مقدار فراوان ای از تعهد بیمه گر می‌کاهد و همین می‌تواند موجب تخفیف و ارزان‌تر شدن حق بیمه شود.

ب) وجود فرانشیز، اگر نه همیشه، بلکه در بسیاری موارد موجب توجه بیشتر بیمه‌گذار به رعایت تدابیر احتیاطی و از جمله مقررات رانندگی و ضوابط حرفه‌ای می‌شود و این به سود جامعه است.

ج) در بعضی موارد وجود فرانشیز موجب کاهش استفاده بیمه‌گذار از پوشش بیمه‌ای می‌شود مثلاً در بیمه درمان وجود فرانشیز مانع از مراجعات مکرر و صرفاً احتیاطی و ناشی از وسواس بیمه‌شده به مراکز درمانی و پزشک می‌شود.

د) وجود فرانشیز مراجعات بیمه‌گذاران را برای دریافت خسارت‌هایی جزیی منتفی می‌کند و این خود در هزینه‌های اداری بیمه گر اثر فراوانی دارد. کاهش هزینه‌های اداری نیز می‌تواند موجی برای ارزان‌تر شدن حق بیمه‌ها باشد.

نماینده فرانشیز کیست؟

کسی است که به وسیله واگذارنده، حقوقی به او واگذار شده است تا با استفاده از دانش فنی و نام تجاری واگذارنده، آن حقوق را در کسب و کار به کار گیرد. حال می‌توان نمایندگی‌ها را به ترتیب زیر طبقه‌بندی کرد: تک نماینده: ساده‌ترین و رایج‌ترین شیوه فرانشیز است. این نماینده فقط حق دارد که کسب و کار واگذار شده را در یک واحد تجاری یا یک فروشگاه به کار گیرد. نماینده اصلی (شاه نماینده): این نماینده حق نمایندگی را در یک گستره نفوذ خود به تک نمایندگی‌ها واگذار می‌کند. نماینده اصلی باید قدرت تحرک و منابع کافی را برای بهره‌‌برداری کامل از قلمرو خود داشته باشد و بتواند تک‌نمایندگی‌ها را کنترل کند. نماینده منطقه‌ای: در یک ناحیه جغرافیایی گسترده یک واگذارنده یا یک نماینده اصلی ممکن است به این نتیجه برسد که از نظر اقتصادی به صرفه است که آن حوزه گسترده را به مناطق جداگانه‌ای تقسیم کند و هر منطقه را به یک نماینده اصلی واگذار کند. این نوع نماینده به نام نماینده منطقه‌ای یا گاهی اوقات نماینده ناحیه‌ای معروف است. نماینده چندگانه: برخی از تک نمایندگی‌ها فقط از یک واحد تجاری استفاده نمی‌کنند بلکه چندین واحد تجاری را به کار می‌گیرند. اینها به نمایندگی‌های چندگانه معروفند و معمولا تعداد زیادی موافقت‌نامه فردی فرانشیز که هر کدام مربوط به یک واحد تجاری است دارند.

بهای فرانشیز (Franchise Fee) چیست؟

بهایی که به وسیله نماینده به واگذارنده پرداخت می‌شود بهای فرانشیز نامیده می‌شود. شیوه محاسبات استاندارد ایالات متحده آمریکا لازم می‌دارد تا همان هنگام که همه‌ موارد خدمات مادی و شرایط مربوطه به معامله میان طرفین در حال انجام و توافق است بهای فرانشیز هم توسط واگذارنده کاملا مشخص شود.

فرانشیز و حق لیسانس چه تفاوتهایی دارند؟

مهمترین تفاوت بین فرانشیز و واگذاری حق لیسانس در نوع کنترل و نظارتی است که توسط شرکت واگذارکننده اعمال می‌شود. در واگذاری حق لیسانس شرکت واگذار کننده در روش تولید و نوع عملیات اجرایی دخالتی نمی‌کند و فقط به بررسی کالاهای تولیدی و اطمینان از رعایت استانداردهای کیفیت می‌پردازد. اما در فرانشیز شرکت فرانشیز دهنده کنترل دقیق و کاملی بر عملیات و روش‌های تولیدی دارد به عنوان مثال مکان و زمان عملیات، نوع مدیریت و سایر عوامل وابسته به اجرا و تولید محصولات تحت نظر شرکت فرانشیز دهنده قرار دارد.

عناصر اصلی سازنده فرانشیز چیست؟

بنابر مطالب ذکر شده ما می‌توانیم عناصر اصلی سازنده فرانشیز را به صورت زیر جمع‌بندی کنیم: یک کارفرمای اقتصادی (واگذارنده) که سامانه‌ای را برای کسب و کار توسعه داده و تصمیم گرفته است که حق بهره‌برداری از این سامانه را به یک کارفرمای دیگر واگذار کند. این دو کارفرما هم از نظر قانونی و هم به لحاظ مالی تشکیلات اقتصادی مستقلی دارند.حقوق نماینده در سامانه فرانشیز، بکارگیری دارایی‌های فکری و صنعتی واگذارنده، دانش فنی، کسب و کار، شیوه‌های تکنیکی، سامانه اداری و سایر حقوق مالکیت معنوی است.در مقابل نماینده متعهد می‌شود که از جزئیات شیوه‌هایی که توسط واگذارنده مشخص می‌شود پیروی کند و بهای اولیه (ورودی) و حق امتیاز را بپردازد.واگذارنده، حق کنترل و نظارت بر اجرای فرانشیز را برای خود محفوظ می‌دارد.واگذارنده متعهد می‌شود که با آموزش مهارت و کمک‌های جاری (همیشگی) از نماینده خود پشتیبانی کند.

موسسه حقوقی الهام بهترین مشاورو وکیل شما جهت انجام امور قراردادها